איך להיות מאושר עושה אותך בריא יותר

יצאנו לבדוק איך להיות מאושרים יותר והאם זה באמת משפר את הבריאות שלנו ותורם לאורח החיים שלנו.
איך להיות מאושר ובריא יותר

“האושר הוא המשמעות והתכלית של החיים, כל המטרה והסוף של הקיום האנושי.”

הפילוסוף היווני הקדום אריסטו אמר את המילים הללו לפני יותר מ-2,000 שנה, והן עדיין נכונות היום.

אושר הוא מונח רחב המתאר את החוויה של רגשות חיוביים, כמו שמחה, שביעות רצון וסיפוק.

מחקרים מראים שלהיות מאושר יותר לא רק גורם לך להרגיש טוב יותר – זה למעשה מביא לשורה של יתרונות בריאותיים פוטנציאליים. מאמר זה בוחן את הדרכים שבהן להיות מאושר עשוי לגרום לך להיות בריא יותר.

משפר איכות חיים

להיות מאושר מקדם מגוון הרגלי חיים שחשובים לבריאות הכללית. אנשים מאושרים נוטים לאכול תזונה בריאה יותר, עם צריכה גבוהה יותר של פירות, ירקות ודגנים מלאים.

מחקר שנערך בקרב יותר מ-7,000 מבוגרים מצא כי אלו עם רווחה חיובית היו בסבירות גבוהה ב-47% לצרוך פירות וירקות טריים מאשר חבריהם הפחות חיוביים.

דיאטות עשירות בפירות וירקות נקשרו באופן עקבי למגוון יתרונות בריאותיים, כולל סיכון נמוך יותר לסוכרת, שבץ ומחלות לב.

באותו מחקר של 7,000 מבוגרים, חוקרים מצאו שלאנשים עם רווחה חיובית יש סיכוי גבוה יותר ב-33% להיות פעילים פיזית, עם 10 שעות או יותר של פעילות גופנית בשבוע.

פעילות גופנית סדירה עוזרת לבנות עצמות חזקות, להעלות את רמות האנרגיה, להפחית את השומן בגוף ולהוריד את לחץ הדם .

יתרה מכך, להיות מאושר יותר עשוי גם לשפר את הרגלי השינה ותרגלי השינה, דבר שחשוב לריכוז, פרודוקטיביות, ביצועי פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין.

מחקר אחד של למעלה מ-700 מבוגרים מצא שבעיות שינה, כולל בעיות הירדמות וקשיי הירדמות, היו גבוהות ב-47% אצל אלו שדיווחו על רמות נמוכות של רווחה חיובית.

עם זאת, סקירה משנת 2016 של 44 מחקרים הגיעה למסקנה שלמרות שנראה שיש קשר בין רווחה חיובית לתוצאות שינה, יש צורך במחקר נוסף ממחקרים מתוכננים היטב כדי לאשר את הקשר.

נראה כמגביר את מערכת החיסון

מערכת חיסון בריאה חשובה לבריאות הכללית. מחקר הראה שלהיות מאושר יותר עשוי לעזור לשמור על מערכת החיסון שלך חזקה.

זה עשוי לעזור להפחית את הסיכון לפתח הצטננות וזיהומים בחזה.

מחקר אחד בלמעלה מ-300 אנשים בריאים בחן את הסיכון לפתח הצטננות לאחר שאנשים קיבלו נגיף הצטננות באמצעות טיפות אף.

האנשים הפחות מאושרים היו בסיכון גבוה כמעט פי שלושה לפתח הצטננות בהשוואה לעמיתיהם המאושרים יותר (17מקור מהימן).

במחקר אחר, החוקרים נתנו ל-81 סטודנטים באוניברסיטה חיסון נגד הפטיטיס B, וירוס התוקף את הכבד. לסטודנטים מאושרים יותר היה סיכוי כמעט פי שניים לתגובת נוגדנים גבוהה, סימן למערכת חיסונית חזקה.

השפעות האושר על מערכת החיסון אינן מובנות לחלוטין.

ייתכן שזה נובע מהשפעת האושר על הפעילות של ציר ההיפותלמוס-יותרת המוח-אדרנל (HPA), המווסת את מערכת החיסון, ההורמונים, העיכול ורמות המתח.

יתרה מכך, אנשים מאושרים נוטים יותר לקחת חלק בהתנהגויות מקדמות בריאות שמשחקות תפקיד בשמירה על מערכת החיסון חזקה. אלה כוללים הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית סדירה.

מפחית לחץ

להיות מאושר עשוי לעזור להפחית את רמות הלחץ.

בדרך כלל, עודף מתח גורם לעלייה ברמות הקורטיזול, הורמון התורם לרבות מההשפעות המזיקות של מתח, כולל שינה מופרעת, עלייה במשקל, סוכרת מסוג 2 ולחץ דם גבוה.

מספר מחקרים מראים כי רמות הקורטיזול נוטות להיות נמוכות יותר כאשר אנשים מאושרים יותר.

למעשה, מחקר אחד בלמעלה מ-200 מבוגרים העניק למשתתפים סדרה של משימות מעבדתיות מלחיצות, ומצא שרמות הקורטיזול אצל האנשים המאושרים ביותר היו נמוכות ב-32% בהשוואה למשתתפים אומללים.

נראה היה שהשפעות אלו נמשכות לאורך זמן. כאשר החוקרים עקבו אחר אותה קבוצת מבוגרים שלוש שנים מאוחר יותר, היה הבדל של 20% ברמות הקורטיזול בין האנשים המאושרים והפחות מאושרים.

שומר על הלב

אושר עשוי להגן על הלב על ידי הפחתת לחץ הדם, גורם סיכון עיקרי למחלות לב.

מחקר של למעלה מ-6,500 אנשים מעל גיל 65 מצא שרווחה חיובית קשורה לסיכון נמוך ב-9% ליתר לחץ דם.

אושר עשוי גם להפחית את הסיכון למחלות לב, הגורם הגדול ביותר למוות ברחבי העולם.

מספר מחקרים הראו כי להיות מאושר קשור לסיכון נמוך ב-13-26% למחלות לב.

אחד לטווח ארוך של 1,500 מבוגרים מצא שאושר עזר להגן מפני מחלות לב.

אושר היה קשור לסיכון נמוך ב-22% במהלך תקופת המחקר של 10 שנים, גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון, כגון גיל, רמות כולסטרול ולחץ דם.

נראה כי אושר עשוי גם לסייע בהגנה על אנשים שכבר סובלים ממחלת לב. סקירה שיטתית של 30 מחקרים מצאה שרווחה חיובית יותר בקרב מבוגרים עם מחלת לב מבוססת הורידה את הסיכון למוות ב-11%.

חשוב לציין כי ייתכן שחלק מההשפעות הללו נבעו מעלייה בהתנהגויות בריאות לב כגון פעילות גופנית, הימנעות מעישון והרגלי אכילה בריאים.

עם זאת, לא כל המחקרים מצאו קשר בין אושר ומחלות לב.

למעשה, מחקר שנערך לאחרונה שבחן כמעט 1,500 אנשים על פני תקופה של 12 שנים לא מצא קשר בין רווחה חיובית לבין הסיכון למחלות לב.

מאריך חיים

להיות מאושר עשוי לעזור לך לחיות זמן רב יותר.

מחקר ארוך טווח שפורסם ב-2015 בחן את השפעת האושר על שיעורי ההישרדות של 32,000 אנשים.

הסיכון למוות במהלך תקופת המחקר של 30 שנה היה גבוה ב-14% בקרב אנשים אומללים בהשוואה לעמיתיהם המאושרים יותר.

סקירה גדולה של 70 מחקרים בדקה את הקשר בין רווחה חיובית ואריכות ימים גם אצל אנשים בריאים וגם אצל אלו עם מצב בריאותי קיים, כמו מחלת לב או כליות.

לרווחה חיובית גבוהה יותר נמצאה השפעה חיובית על ההישרדות, ומפחיתה את הסיכון למוות ב-18% באנשים בריאים וב-2% באנשים עם מחלה קיימת.

כיצד אושר עשוי להוביל לתוחלת חיים גבוהה יותר אינו מובן היטב.

זה עשוי להיות מוסבר בחלקו על ידי עלייה בהתנהגויות מועילות שמאריכות את ההישרדות, כגון אי עישון, עיסוק בפעילות גופנית, ציות לתרופות והרגלי שינה טובים ונהלי שינה טובים.

עשוי לסייע בהפחתת כאב

דלקת פרקים היא מצב שכיח הכרוך בדלקת וניוון של המפרקים. זה גורם למפרקים כואבים ונוקשים, ובדרך כלל מחמיר עם הגיל.

מספר מחקרים מצאו שרווחה חיובית גבוהה יותר עשויה להפחית את הכאב והנוקשות הקשורים למצב.

להיות מאושר עשוי גם לשפר את התפקוד הגופני אצל אנשים עם דלקת פרקים.

מחקר אחד בלמעלה מ-1,000 אנשים עם דלקת מפרקים כואבת בברך מצא שאנשים מאושרים יותר הלכו 711 צעדים נוספים בכל יום – 8.5% יותר מעמיתיהם הפחות מאושרים.

אושר עשוי גם לסייע בהפחתת כאב במצבים אחרים. מחקר שנערך בקרב כמעט 1,000 אנשים שהחלימו משבץ מצא שלאנשים המאושרים ביותר דירוגי כאב נמוכים ב-13% לאחר שלושה חודשים לאחר עזיבת בית החולים.

חוקרים הציעו שלאנשים מאושרים יש דירוגי כאב נמוכים יותר מכיוון שהרגשות החיוביים שלהם עוזרים להרחיב את נקודת המבט שלהם, מעודדים מחשבות ורעיונות חדשים.

הם מאמינים שזה עשוי לעזור לאנשים לבנות אסטרטגיות התמודדות יעילות המפחיתות את תפיסת הכאב שלהם.

דרכים אחרות להיות מאושר עשויות לגרום לך להיות בריא יותר

מספר קטן של מחקרים קישרו בין אושר ליתרונות בריאותיים אחרים.

למרות שהממצאים הללו מבטיחים, הם צריכים להיות מגובים במחקרים נוספים כדי לאשר את הקשרים ביניהם.

  • עשוי להפחית שבריריות: שבריריות היא מצב המאופיין בחוסר כוח ואיזון. מחקר שנערך בקרב 1,500 קשישים מצא שלאנשים המאושרים ביותר היה סיכון נמוך ב-3% לשבריריות במהלך תקופת המחקר של 7 שנים.
  • עשוי להגן מפני שבץ מוחי: שבץ מוחי מתרחש כאשר יש הפרעה בזרימת הדם למוח. מחקר בקרב מבוגרים מצא שרווחה חיובית הורידה את הסיכון לשבץ מוחי ב-26%.

דרכים להגביר את האושר שלך

להיות מאושר לא רק גורם לך להרגיש טוב יותר – זה גם מועיל להפליא לבריאות שלך.

להלן שש דרכים מוכחות מדעיות להפוך למאושרים יותר.

  1. הבע הכרת תודה: אתה יכול להגביר את האושר שלך על ידי התמקדות בדברים שאתה אסיר תודה עליהם. אחת הדרכים לתרגל הכרת תודה היא לרשום שלושה דברים שאתה אסיר תודה עליהם בסוף כל יום.
  2. התחל לפעול: פעילות גופנית אירובית, הידועה גם בשם אירובי, היא סוג הפעילות הגופנית היעיל ביותר להגברת האושר. הליכה או משחק טניס לא רק יועילו לבריאות הפיזית שלך, הם יעזרו גם להגביר את מצב הרוח שלך.
  3. קבל מנוחת לילה טובה: חוסר שינה יכול להשפיע לרעה על האושר שלך. אם אתה מתקשה להירדם או להישאר לישון, בדוק את הטיפים האלה לשנת לילה טובה יותר.
  4. לבלות בחוץ: צאו החוצה לטיול בפארק, או ללכלך את הידיים בגינה. נדרשות חמש דקות של פעילות גופנית בחוץ כדי לשפר משמעותית את מצב הרוח שלך.
  5. מדיטציה: מדיטציה קבועה יכולה להגביר את האושר וגם לספק שורה של יתרונות אחרים, כולל הפחתת מתח ושיפור השינה.
  6. אכלו תזונה בריאה יותר: מחקרים מראים שככל שתאכלו יותר פירות וירקות, כך תהיו מרוצים יותר. יתרה מכך, אכילת יותר פירות וירקות תשפר גם את הבריאות שלך בטווח הארוך.

בתור התחלה, להיות מאושר מקדם אורח חיים בריא. זה יכול גם לעזור להילחם במתח, לחזק את המערכת החיסונית, להגן על הלב ולהפחית כאב. יתרה מכך, זה עשוי אפילו להגדיל את תוחלת החיים שלך.

אמנם יש מחקרים נוספים כדי להבין כיצד ההשפעות הללו פועלות, אך אין סיבה שלא תוכל להתחיל לתעד את האושר שלך כעת. ההצעות בדברים שעושים אותך מאושר לא רק תשפר את חייך – היא עשויה לעזור גם להאריך אותם.

אהבתם? שתפו עם חברים...
מה עברנו בכתבה זו
חיפוש

לפעילות גיבוש מהנה שלחו לנו הודעה

השאירו לנו פרטים לתכנון ובניית פעילות גיבוש חוויתית מהנה עם המון צחוק וכיף, אל תתפשרו על גיבוש בלתי נשכח.